Tytuł


Barokk koncert: J.C. Bach, J.S. Bach, C.P.E. Bach, W.F. Bach

Barokk koncert: J.C. Bach, J.S. Bach, C.P.E. Bach, W.F. Bach

Nem mindennapi apa-fia program fültanúja lehet, aki ellátogat a BFZ historikus hangszereken játszó együttesének régizenei koncertjére. A műsorban hemzsegnek a Bach család tehetséges tagjai. A barokk remekművek atyjától, a családfő Johann Sebastiantól két alkotás lesz hallható: a brandenburgi versenyek közül a tisztán vonósokra írt darab, valamint egy rekonstruált hegedűverseny.  więcej

Wybierz termin




Bach és tsai.

 

J. C. Bach

J. S. Bach

C. P. E. Bach

W. F. Bach

Chauvin

 

január

24–25.

Zeneakadémia, Nagyterem

 

24. szombat 19.45

25. vasárnap 15.30

 

Johann Christian Bach: g-moll szimfónia, Op. 6, No. 6, W. C12

Johann Sebastian Bach: 3. (G-dúr) brandenburgi verseny, BWV 1048;

g-moll hegedűverseny, BWV 1056R

Carl Philipp Emanuel Bach: C-dúr szimfónia, H. 649, Wq. 174

Wilhelm Friedemann Bach: F-dúr („Disszonáns”) szimfónia, F. 67

 

művészeti vezető és barokk hegedű: Julien Chauvin

Nem mindennapi apa-fia program fültanúja lehet, aki ellátogat a BFZ historikus hangszereken játszó együttesének régizenei koncertjére. A műsorban hemzsegnek a Bach család tehetséges tagjai. A barokk remekművek atyjától, a családfő Johann Sebastiantól két alkotás lesz hallható: a brandenburgi versenyek közül a tisztán vonósokra írt darab, valamint egy rekonstruált hegedűverseny. A művek sorát Bach legkisebb fia – tizennyolcadik gyereke –, a londoni vagy milánói Bachként is emlegetett Johann Christian kompozíciója nyitja, az est végén pedig az idősebb fiúk: a hamburgi Bachként is ismert másodszülött Carl Philipp Emanuel és bátyja, Wilhelm Friedemann egy-egy szimfóniája szólal meg. Mindez a korhű, de spontán és élő barokk előadásairól ismert hegedűművész és karmester, Julien Chauvin irányításával.

Johann Christian, vagy ahogy Londonban ismerték: Mr. John Bach az angol fővárosban Karl Friedrich Abellel szervezett 1765-től olyan koncertsorozatot, amelyen számos vadonatúj művük megszólalt. Itt mutatta be Bach Op. 6-os szerzeményeit is, köztük a záródarabot, a szerző egyetlen moll szimfóniáját. A Sturm und Drang lendületével berobbanó nyitótétel után komor témára épülő lassú tétel következik, majd a fináléban visszatér az energikus, dinamikus, szélsőséges és viharos zenei világ.

„Ne ítélje el tökéletlenségüket a finom ízlés szigorával, amelyről az egész világ tudja, hogy felségednek zenei darabok terén van.” Hiába a hízelgés, a brandenburgi márki nem honorálta Johann Sebastian Bach hat versenyművét. Az 1721-es darabok az olasz concerto grosso hagyományait követik – némi bachi fűszerezéssel. A szólistacsoport ezúttal három-három hegedű, brácsa és cselló. A fenséges nyitótétel és lendületes finálé között mindössze kéthangos lassú tétel foglal helyet, amelynek kibontása az előadókra vár.

Becslések szerint Johann Sebastian Bach valamennyi csembalóversenye a szerző korábbi versenyműveinek átdolgozása. Az f-moll csembalóverseny eredetije oboa- vagy hegedűverseny lehetett, amelyet a jobb kéz szólama alapján könnyen rekonstruáltak. Az első tételben a szólista és a zenekar ritmikai kontrasztban játszik. A lassú tétel igazi sláger, megegyezik egy Bach-kantáta nyitányával. A művet állandó mozgásban lévő, erőteljesen áramló finálé zárja.

Az 1755-ben született C-dúr szimfónia igazi korszakhatáron mozgó mű. Johann Sebastian még csak öt éve hunyt el, így Carl Philipp Emanuel darabja érthető módon még sok ponton követi a barokk hagyományokat. Ilyen az a jelenség is, hogy mind a három tétel egy-egy hangulatot mutat be. Harmóniai nyelvezetét tekintve azonban már a klasszika felé kacsintgat. Energikus nyitótételből, nemes lassú tételből és a rondóformát előlegező fináléból áll a szimfónia, amely műfaj éppen ekkoriban alakult ki.

Wilhelm Friedemann Bach F-dúr szimfóniája nem véletlenül kapta a disszonáns becenevet. A barokk és klasszikus stílusok határán alkotó szerző számos merész, formabontó húzással állt elő darabjaiban. A harmóniai meglepetésekben gazdag szimfónia nyitótétele látszólag rendben indul, ám egy ponton „rossz hangon” lép be a téma. Váratlan hangnem- és tempóváltások jellemzik a tételt, amelyet operai szerelmi ária és tomboló zene követ. Utóbbi mégsem a mű fináléja: a darabot két kecses menüett kerekíti le.

Uwaga! Czas sesji koszyka wkrótce wygaśnie!
pozostało czasu:
00:00

pozycji w koszyku

suma:


Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.