
Adventi hangverseny
Műsor: Händel: Messiás HWV 56
Műsor: Händel: Messiás HWV 56
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: Tirsdag, 05. December 2023 19:00
ADVENTI HANGVERSENY
Közreműködik:
Capella Savaria (művészeti vezető: Kalló Zsolt)
Kodály Kórus (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)
Vezényel: Kocsis-Holper Zoltán
Georg Friedrich Händel Messiás című oratóriuma a zeneirodalom legismertebb alkotásai közé tartozik. A német óhazát elhagyó, Londonban megtelepedett zeneszerző pályafutása során – egyéb művei mellett – jelentős számban alkotott operákat és oratóriumokat is. Ezekkel az alkotásokkal kapcsolatban sok elemző megfogalmazza azt az állítást, hogy Händel oratóriumainak némelyike valóságos színpad nélküli opera, drámaiságuk gyakran meghaladja a barokk opera seriák szokásos kereteit. Händel mintegy huszonkilenc oratóriumával a későbbi korok számára is követendő mintát teremtett, elég, ha Haydn, Mozart és Beethoven oratorikus kompozícióit vesszük szemügyre. A zsenik összehasonlítása egyébként nem feltétlenül célszerű dolog, de kortársak lévén, a Bach–Händel párhuzam szinte elkerülhetetlen. Míg Bach esetében a mesteri szerkesztés és spirituális mélységek ragadják meg elsősorban a hallgatót, addig Händel stílusának inkább a dekorativitás és az olaszos dallamosság a legfőbb jellemzője. A szokatlanul gyorsan, mindössze egy hónap alatt elkészült Messiás bemutatására 1742-ben Dublinban került sor egy árvaház javára, de később is hosszú időn át jótékonysági céllal adták elő. A terjedelmes mű szövegét Charles Jennens angol költő állította össze az Ó- és az Újszövetség egyes szakaszaiból. Első része a Krisztus előtti időkről és a Megváltó születéséről, a második a szenvedéstörténetről szól, a harmadik szakasz pedig a megváltásról elmélkedik. Két zenekari tételét – a francia szerkezetű nyitányt (sinfonia) és az olasz hatást mutató pastoralt (pifa) – recitatívók, szólóáriák, egy duett és számos kórustétel teszi teljessé. A mintegy két óra időtartamú mű igazi oszlopait az énekkari tételek jelentik, közülük a második részt záró Halleluja-kórus az évszázadok folyamán önálló életre kelt, a britek a mai napig második nemzeti himnuszuknak tekintik. A darab előadásai során gyakran előfordultak rövidítések, tétel-elhagyások. Az átdolgozások közül Mozart változata a legérdekesebb, mely a tömörítés mellett az eredeti hangszerelést tette gazdagabbá, illetve az angol helyett a német szövegfordítást vette alapul.
– baljos –
Glattauer vígjátéka nagy emberismerettel és virtuozitással sodorja nézőjét a hősökkel együtt a jövő meglepetései felé...
Az egyszerű sofőr, Schneider Mátyás fuvarozási vállalkozása hirtelen nagyon sikeres lesz. A család gyorsan meggazdagodik, egy nagy villába költöznek és tulajdonképpen azt sem tudják, hogy mihez kezdjenek rengeteg pénzükkel. A feleség úgy gondolja, hogy mint minden gazdagnak, nekik is jár egy lakáj, így aztán szerződteti Hyppolitot, aki elkezdi rákényszeríteni az egyébként egyszerű családra azokat a szokásokat, amelyeket az arisztokrata családoknál látott. A legrémesebb számukra talán az Operába járás, amit az összes családtag a pokolba kíván. Emellett persze szerelmi szál is van a történetben. Nagy András, akiről csak a történet végén derül ki, hogy arisztokrata és aki a lány apjának cégénél dolgozik, szerelmes Schneiderék lányába, Terkába. A lánynak is tetszik a férfi, de Schneiderné inkább a bájgúnár, semmittevő dendihez, Makács Csabához akarja feleségül adni, mert ő a társadalmi ranglétrán feljebb helyezkedik el. A történet megmutatja, hogyan keverednek össze a társadalmi és a kényszerűségből erőltetett szerepek, a státuszok és a valódi értékek, és aki nevetséges, az hogyan lesz még nevetségesebb.
enhed(er) i kurven
total:
Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.