Program


OMIKE Est - Müncheni Zsidó Kamarazenekar

OMIKE Est - Müncheni Zsidó Kamarazenekar

A Jewish Chamber Orchestra Munich (JCOM) kortárs zsidó zenekar a Kofflers Schicksal (Koffler sorsa) projekt keretében lép a Rumbach utcai zsinagóga színpadára.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: április 21. vasárnap, 19:00

A projekt a JCOM és a Münchner Kammerspiele, valamint az „Erinnerung als Arbeit an der Gegenwart” művészeti kutatás közös együttműködésével jött létre. A projektet a német kormány kulturális és médiaügyi biztosa finanszírozza a „Kiváló zenekarok” program keretében. A zenekar 2023-ban és 2024-ben Németországban 13 városban adja elő a darabot, különös hangsúlyt fektetve a diákoknak és egyetemi hallgatóknak szóló előadásokra.

Műsor:

JÓZEF KOFFLER
Sinfonetta ossia Trio op. 10 (1928)
Kamarazenekari átdolgozás: Nicholas Hersh
I. Allegro molto moderato
II. Andante, molto cantabile
III. Allegro molto vivace

JOHANN SEBASTIAN BACH
Goldberg-Variationen BWV 988
Kamarazenekari átdolgozás: Józef Koffler
Aria
Variatio 1
Variatio 4
Variatio 7 – al tempo di Giga
Variatio 10 – Fughetta
Variatio 13
Variatio 16 – Ouvertüre
Variatio 19
Variatio 22
Variatio 25
Variatio 28

Szöveg: STELLA LEDER
Dramaturg: MARTIN VALDÉS-STAUBER

JELENA KULJIĆ – színész és énekes
JEWISH CHAMBER ORCHESTRA MUNICH
DANIEL GROSSMANN – karmester

KOFFLER SORSA: A GOLDBERG-VARIÁCIÓK
A Jewish Chamber Orchestra München a szövegek írójával Stella Lederrel együtt egy kísérletező zenei utazásra indul, amelynek középpontjában a lengyel-zsidó zeneszerző munkássága és élete áll. Józef Koffler művei nagy részben feledésbe merültek, ellentétben Viktor Ullmannal vagy Erwin Schulhoffal, akiknek darabjai az utóbbi években egyre gyakrabban kerülnek előadásra.

A Koffler Sorsa: A Goldberg-variációk projekt a német emlékezési kultúrát építi be az oktatási programba és köti össze a Józef Koffler zeneszerzőre és zenei hagyatékára való emlékezéssel.

Józef Koffler 1896-ban született Stryjben (Lengyelország, ma Ukrajna). Bécsben tanult zeneszerzést, és igen sikeres volt. 32 éves korában Lembergben az atonális zeneszerzés egyetemi professzora lett.
1941-ben a Wehrmacht kelet-lengyelországi inváziója után Kofflert feleségével együtt letartóztatták, és néhány éves fiával együtt a wieliczkai gettóba hurcolták.
A gettó 1943-as feloszlatása után feleségével és kisfiukkal különböző helyeken bujkáltak, de 1944-ben a Gestapo megtalálta őket, és a családot egy ismeretlen falu szélén lelőtték.

Az est Koffler legismertebb művével, az op. 10-es vonóstrióval kezdődik Nicolas Hersh új, kamarazenekari feldolgozásában.

A második műben Jelena Kuljić előadóművész és énekesnő csatlakozik a zenekarhoz, hogy Koffler saját művek komponálásának befejezésével , az elhallgatással foglalkozzon.

A nemzeti szocializmus németországi térnyerése és a sztálini tisztogatások a Szovjetunióban jelentős pszichológiai nyomást jelentettek Józef Koffler számára. Az 1930-as évek közepén abbahagyta a
zeneszerzést.
Más zeneszerzők műveit dolgozta át, amik közül a Goldberg-variációk feldolgozása a legismertebb. Ahogy Koffler saját művészi hangja Bach műve mögött eltűnik, úgy fáradozik Jelena Kuljić, hogy megtalálja a haldokló zeneszerző és családja nyelvét.
Az előadásban a szöveg töredékekre esik szét, és megszakítja a zenekar által játszott zenét, máskor a pedig a zene elnyomja a szöveget.
A Jewish Chamber Orchestra ugyan Koffler partitúráját játssza, de az egyes variációk között új hangszerelések jelennek meg, amelyek lebontják a zenét, üres tereket hoznak létre, és csak egyes hangszerek szólalnak meg.
A zenei és irodalmi improvizáció által a kamarazenekar és Jelena Kuljić között egy partitúra változat jön létre, amely megkérdőjelezi a feledést, átérzi egy művész kizárását és meggyilkolását.
Ez az este az emberi és kulturális pusztulásról szól, amelynek középpontjában az a kérdés áll, hogy az emlékezés rituáléi hogyan törhetők át, hogyan érhető el a tényleges emlékezés ami egyben a jelenre irányuló munka.

Bemutatjuk az est féllépőit:
A Jewish Chamber Munich-ot 2005-ben alapította Daniel Grossmann és azóta egy egyedülálló profilt alakított ki.
Mint kortárs zsidó zenekar szokatlan utakon és formában teszi lehetövé, hogy mindenki hallhassa, megtapasztalhassa és láthassa a zsidó kultúrát – ezt egy nemzetközileg releváns feladatnak tekintik, és a zenekar magától értetődően terjeszti a világban.
A JCOM Németország különbözö városaiban a zsidó kultúra követeként lép fel. Nemzetközi turnék keretében Israelben, Magyarországon, Litvániában, Romániában, Svédországban, az USA-ban, Kínában koncerteztek.
A JCOM egy zenekar mindenki számára, zenészei zsidó és nem zsidó származásuak a világ minden tájáról.
A JCOM a legmagasabb művészi szinten ápolja a gazdag zsidó zenei hagyományt és repertoárt, amely a barokktól a napjainkig terjed.
Elfelejtett zsidó zeneszerzők müveit szólaltatja meg és az egykori zsidó élet helyeit tölti be élő kultúrával.

Sokszínű oktatási program teszi teljessé a zenekar profilját. Ez a Musik im KZ Theresienstadt című eLearning platform, amely betekintést ad a koncentrációs tábor életkörülményeibe és kulturális tevékenységébe.

Daniel Grossmann egész karmesteri pályafutása alatt azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy hogyan tudja a zsidó kultúrát a kollektív társadalmi tudatban erősíteni és hozzájárulni a kultúrák közötti párbeszédhez. Ebből a célból alapitotta meg 2005-ben a Jewish Chamber Orchetra Munich-ot, amely azóta zenei vezetése alatt különleges programjaival egy nemzetközileg elismert, magas színvonalú zenekarrá vált.
Daniel Grossmann egy magyar zsidó családból származik. Münchenben született 1978-ban, ahol ma is él. Karmesterképzését Hans-Rudolf Zöbeley-nél kezdte, majd a New York- Metropolitan Operá-ban Scott Bergesonnál tanult. Ezt követően Budapesten a Liszt Ferenc Zeneakadémián Lukács Ervinnél folytatta tanulmányait.
Daniel Grossmann olyan projektekre összpontosít, amelyek a mával, a jelennel foglalkoznak. Tudatosan kapcsolja össze a múlt korok zenéjét a mai előadásmóddal és a JCOM-koncerteket lenyűgöző élménnyé teszi a közönség számára. Magától érthető természetességgel foglalkozik a „elfelejtett” zsidó zeneszerzőkkel is, akiket az általa moderált koncerteken mutat be. Lemezfelvételei között szerepelnek olyan zsidó zeneszerzők felvételei, mint Felix Mendelssohn és Fanny Hensel, Alexander Zemlinsky, Viktor Ullmann, Paul Ben-Haim, Mieczyslaw Weinberg, Marc Neikrug, Iannis Xenakis, John Cage. Fáradhatatlan kultúraközvetítő munkája elismeréseként a Bajor Tudományos, Kutatási és Művészeti Minisztérium a „Pro meritis scientiae et litterarum” díjjal tüntette ki.

Jelena Kuljić 1976-ban született Szerbiában, 2008-ban szerzett diplomát jazz ének szakon a Jazz Institute Berlinben. Számos színházban lépett fel színházi produkciókban, többek között Volksbühne Berlin, Schaubühne Berlin, Burgtheater, Thalia Theater szimpadán. Szorosan együttműködött David Marton rendezővel és koreográfussal valamint Constanza Macras koreográfussal. A 2015/16-os évad óta Jelena Kuljić a Münchner Kammerspiele tagja.
Jelena Kuljić zenészként játszik különböző zenei projektekben, többek között KUU! (ACTmusic), Z-Country Paradise (Z-Paradise Records), Fasil (ECM), valamint nemzetközi jazzfesztiválokon lép fel, mint például a Moers-i Festival, Elbjazz, Copenhagen Jazzfestival, Natjazz Bergen stb.
A KUU! zenekarát jelölték a németországi Jazz Award 2021-re. 2022-ben Kuljićot jelölték a Német Jazz Díjra, mint „Az év énekese” és a JTI-díj nyertese lett.

Stella Leder író és dramaturg. Művészettörténetet és germanisztikát tanult, tagja volt a Zurückgeben Alapítványnak, dolgozott az Amadeu Antonio Alapítványnál és a független színházi szcénában.
2015-ben társalapítója volt az Institute für Neue Soziale Plastik-nak, ami zsidó és antiszemitizmust elitélő rendezők, dramaturgok, szerzők és művészek szervezete. Az intézet előadásokat, installációkat és kiállításokat szervez. 2021-ben két könyve jelent meg: Meine Mutter, der Man im Garten und die Rechten (Ullstein), Über jeden Verdacht erhaben? Antisemitizmus in Kunst und Kultur (Hentrich & Hentrich).

Martín Valdés-Stauber 1991-ben született Németországban Kaufbeuren városban 2021-ben alapította a művészeti kutatási területet: Erinnerung als Arbeit an der Gegenwart (Emlékezés mint dolgozni a jelenen), amelyet azóta is vezet.
2017-2023 a Münchner Kammerspiele művészeti vezetőségének tagja volt.
2023 óta a Schaubühne Berlin dramaturgja.
Szociológiát és közgazdaságtant tanult Münchenben, Friedrichshafenben, Berkeleyben és Cambridge-ben.
Time Busters című darabját – az emlékezés kultúrájáról egy posztmigrációs társadalomban – a Színházi Ifjúsági Klubok Országos Találkozóján mutatták be.
2018 óta kutatja a Münchner Kammerspiele a nácizmus alatt üldözött munkatársainak életrajzát. Ebből a kutatásból nőtt ki az Erinnerung als Arbeit an der Gegenwart (Emlékezés mint dolgozni a jelenen) projekt.

A JCOM CD felvételei és YouTube megjelenései: Felix Mendelssohn és Fanny Hensel müvei Chen Reiss israeli szopránnal, Alexander Zemlinsky, Paul Ben-Haim és Mieczyslaw Weinberg müveivel.

A zenekar különbözö zsidó zeneszerzök müveit és kántorkoncerteket mutat be a zenekar professzionális kép- és hangfelvételekkel a YouTube-csatornáján.

A budapesti Goethe Intézet támogatásával.

Ajánlatunk


Vajon tisztában vagyunk-e saját szexualitásunkkal? Vagy csak követjük az elvárásokat, melyeket a társadalom, barátaink, partnerünk vagy saját nemünk képviselői támasztanak velünk szemben?

Nem titok, hogy Snétberger Ferenc, a 2024/25-ös évad művésze legkedvesebb zenészpartnerei közé tartozik Anders Jormin svéd bőgős és Joey Baron amerikai dobos.

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!