Program


Nagy korok - Nagy mesterek
2

Nagy korok - Nagy mesterek

A zenetörténet a nagy klasszikusok mellett, időnként méltatlanul mellőzött komponistákról is beszél. Nem véletlenül merül fel ez a gondolat Georg Philipp Telemann kapcsán. Telemann saját korában igen nagy megbecsültségnek örvendett, noha olyan kortársai voltak, mint J.S. Bach, G.F. Händel, A. Vivaldi és D.  több

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2022. január 25. kedd, 19:30

Művészi és műfaji gazdagságban is állta az összehasonlítást társaival, termékenységben pedig felül is múlta azokat. A barokkot követő évszázadok aztán sajnálatosan a könyvtárak polcaira és a zeneiskolák termeibe száműzték darabjait. A XX. század közepén kibontakozó historikus előadói irányzat képviselői végül kutatni és játszani kezdték műveit, s talán mára elmondható, hegy Telemann művészete kezd megérdemelt helyére kerülni. Hatalmas életművéből is kiemelkedik zenekari szvitjeinek (korabeli kifejezéssel Suite-ouverture) sorozata, melyből a műjegyzék tanúsága szerint 114 (!) maradt fenn. Ezek között több is található, amelyekben különböző országok lakóit ábrázolta. Ezek egyike a B-dúr „Les Nations”  (Nemzetek) című francia szvit,  amely olyan tételeket is tartalmaz, mint a Les Turcs (törökök), Les Suisses  (svájciak) és Les Moscovites (oroszok). A műfaj a színpadi zenékből kiemelt táncok, karakterdarabok sorozatából jött létre, melyeket egy ún. francia típusú (lassú-gyors-lassú) nyitótétel vezet be.  A g-moll hangnemű „La Musette” melléknevű ciklus az előbbihez hasonlóan cembalo continuoval kísért vonósokra íródott, Címét hatodik tételéről kapta, mely a duda (La Musette) hangzását imitálja. Telemann szinte kifogyhatatlan volt zenei ötletekben, rajta kívül kevesen komponáltak ilyen sziporkázóan szellemes tételeket. A g-moll szvit kezdete természetesen a szinte kötelező francia nyitány,  a darab fináléja (Harlequinade) pedig egy bohócot idéz, miközben különböző táncok mellett nápolyi hangulattal és lengyel polonézzel is találkozunk.

Wolfgang Amadeus Mozart KV.386-os, zongorára és zenekarra komponált A-dúr koncertrondója eredetileg egyik zongoraversenyének alternatív zárótétele.  Komponálása 1782. október 19-re datálható. Ez a műfaj nem példa nélküli a zeneszerző életművében, Népszerű, D-dúr hangnemű (K.382) koncertrondója hasonló módon keletkezett. Az ún. „gáláns”, társalgási modorban komponált darab tömörsége ellenére sem kelt hiányérzetet, önállóan is remekül megállja helyét a koncertpódiumon, és a szólista számára is hálás feladatot jelent.

Joseph Haydn g-moll szimfóniája (Hob. I/83) a hat műből álló ún. párizsi ciklus második darabja, mely a köznyelvben „A tyúk” (franciául: La poule) néven ismert.  Komponálásának éve 1785,  kiadása két évvel később készült el a bécsi Artaria kiadónál. A darab alcíme az első tétel kotyogó melléktémájával hozható összefüggésbe, amely a hallgatóságot a sétáló tyúk fejének rángatózó mozgására emlékeztette. A szimfónia a hagyományoknak megfelelően négytételes, a szerző a vonósok mellett fuvolát, két-két oboát, fagottot és kürtöt alkalmaz. Haydn az 1760-70-es évekbeli „Sturm und Drang” korszakának érzelmileg erősen telített művei után ritkán tért vissza szimfóniái esetében a moll hangnemhez. Amikor  ezt mégis megtette – mint „A tyúk” szimfóniában – az eredmény Mozart hasonló hangnemű műveivel vetekszik („kis” és „nagy” g-moll szimfóniák). Haydn azonban az első tétel  viharosan drámai kezdését szellemesen ellenpontozta a dúr hangnemben „kotkodácsoló” melléktéma naiv humorával, amelyből a szimfónia becenevét kapta. Valójában ez egy olyan mű, amelyben mégis a dúr hangnem válik uralkodóvá, hiszen első tétele  G-dúrban ér véget. A kontrasztokkal teli  második tétel (Andante) Esz-dúrban szólal meg, míg a menüett talán egy kicsit németesebb a Haydn-nál szokásosnál. A szimfónia fináléja pedig nem más, mint egy vidám G-dúr hangnemű galopp.

Műsor:
Telemann: B-dúr szvit (TWV.55:B5) „Les Nations”
Telemann: g-moll szvit (TWV.55:g1) „La Musette”
Mozart: A-dúr koncertrondó KV 386.
Haydn: g-moll szimfónia („A tyúk”) No. 83.
 
Zongorán és csembalón közreműködik: Somogyi-Tóth Dániel

Közreműködik:
Kodály Filharmonikusok művészei

Vezényel: Bényi Tibor

Ajánlatunk


19:00 Kapunyitás 20:00 Beton.Hofi 22:00 Krúbi Beton.Hofi Rap Artist Krúbi háromszoros Fonogram-díjas énekes, rapper, zeneszerző, szövegíró. Első dalában, a 2017 nyár elején megjelent PestiEst-ben csak úgy sorjáznak a tabutémák, ám a kifejezetten harcos kiállása, a teljesen újszerű rímképlet és a hitelesség azonnal feltűnést keltett. A bemutatkozó nagylemezén (Nehézlábérzés, 2018) Krúbi teljes fegyverzetében jelenik meg: erőteljes politizálás, szexualitás, celebek bírálata, tabudöntögető témák. A 2019-es Zárolás feloldva EP dalait a gyors befutás hátulütői, az agresszíven nyomuló rajongók, a tolakodó nők, az eredményt váró menedzserek népesítik be. A korábbinál egységesebb, komorabb hangvételű második album után 2020 augusztusától Krúbi szívizomgyulladás miatt csaknem tíz hónapig nem állt színpadra, de 2021 nyarán újra nagy sikerrel zenélt. A betegségéről szóló csaknem kilenc perces Szív című dal hamar népszerű lett. Legutóbbi, III. Krúbi című albumát éppen 29. születésnapján, 2023. november 17-én dobta piacra, többek között a Ganxsta Zolee tehet mindenről című szerzeménnyel. A korong dalait 2024 januárjában a Papp László Sportarénában tartott nagyszabású koncertjén hallgathatták meg élőben a rajongói. Beton.Hofi szabályosan berobbant a hazai újhullámos hiphop világába. A 2021 júniusában megjelent első, ‘comic sins’ c. mixtape óriási kritikai és közönség sikert aratott, a 2022-ben kiadott ‘Playbánia’ megjelenését követően, pedig egyértelművé vált, hogy Beton.Hofi az elkövetkezendő évek meghatározó könnyűzenei előadója lesz. Egyedi hangzásvilágával, (ön)reflektív dalszövegeivel, hipnotikus színpadi jelenlétével, humorával és lelkes, magukat ‘Citromale Gang’ néven aposztrofáló rajongói bázisával gyorsan, mindössze 2 év alatt bebiztosította helyét a klubok és fesztiválok nagyszínpadain, hogy aztán 2023-ban már a telt-házas Budapest Parkban lépjen fel. 2022-ben a ‘comic sins’-ért, 2023-ban pedig a Playbánia albumért Fonogram díjat nyert az év hazai rap vagy hip-hop albuma/ hangfelvétele kategóriában, Hundred Sins-el közös Bagira c. dala, pedig a 3. legtöbbet játszott magyar dal lett valaha Spotifyon. A trilógiát záró “0” c. 20 dalos lemeze 2024 tavaszán jelent meg. A lemezt áprilisban, első “aréna showján” az MVM Dome-ban mutatja be. Super Early Bird: 6500 Ft (korlátozott darabszámban) Early Bird: 7500 Ft (korlátozott darabszámban) Standard: 8500 Ft VIP: 12000 Ft (korlátozott darabszámban) VIP jegy tartalma: gyors belépés a VIP bejáraton keresztül, a koncertet közvetlenül a színpad előtt egy elkülönített nézőtéri helyről élvezheted, egyedi VIP pass és karszalag, welcome drink

A történetben egy maréknyi árva gyerek kószál a háborús front kellős közepén biztonságra, hajlékra és élelemre vágyva. Céljuk a túlélés, kilátásaik azonban nem túl biztatóak. Útjuk során nemcsak ellenséggel, de jóakarókkal is találkoznak, akik segítenek meglátni az emberséget a legembertelenebb időkben is. Hűség, barátság, bátorság csak néhány a megszerzett kincsek közül, amikre bukkannak kis hőseink, valahol Európában vándorolva. A Valahol Európában az azonos című film musical-adaptációja, ami színházunk egykori igazgatója, Korcsmáros György írói örökségét is őrzi.

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!